معلّم موفّق
همه ی معلّمان به عنوان الگو و قهرمان دانش آموزان محسوب می شوند و حتّی گاهی ملاحظه میشود رفتار معلّم، منش معلّم، صدای معلم، نفوذ نگاه و چهره ی او نقشي بسيار مهمّ در رشد و تربیّت همه جانبه ی دانش آموزان ايفا می کنند. بديهی اســت ما معلّمان، چه بخواهيم و چه نخواهيم، نخست زير نظر خداوند سبحان و سپس زير نظر دانش آموزان و دانشجويان مان قرار داريم و آنان از طريق الگو برداری و همانندسازی از ما ياد میگیرند و ما را الگوی خود قرار می دهند. بدون شـک، دانش آموزان، بيشتر تمايل دارند خود را با معلّمان موفّق و محبوب، همانند سازی کنند؛ در نتيجه قبل از «درس شيرين رياضی»، «معلّم شيرين رياضی» مطرح است!
معلّمی، کار عشق است و عشق است که حرکت می آفریند و هر که عاشق باشد، معلّم میشود.
با اندک تأمّل در زندگي معلّمان و استادان موفّق تاريخ، نقش ها و وظايف و ویژگی هایی به شــرح زير مشخّص و شناسايي مي شوند.
1- در گام نخست، معلّم موفّق، کسی است که به نقش های خود به شرح زير آگاهی دارد و به آنها عمل می کند:
در نقش يک معلّم، مدرّس و یاد دهنده
در نقش يک الگوي انسان سازي
در نقش يک فرد متخصّص و حرفه ای
در نقش يک متعلّم و يادگيرنده
2- در گام دوم، معلّم موفّق، کسی است که به وظايف خود به شرح زير آگاهی دارد و به آنها عمل می کند:
قادر به شناخت و دانش های لازم، مانند روانشناسی، تعليم و تربيّت، روش های تدريس، روش های اصلاح رفتار و نظاير آن
عاشق و علاقه مند به شغل معلّمی
آگاه به اصول و مبانی تعليم و تربيّت
3- در گام سوم، معلّم موفّق، کسی است که در ارتباط با دانش آموزان به وظايف خود به شرح زير آگاهی دارد و به آنها عمل می کند:
دانش آموزان خود را دوست داشته باشد و به نحوي شايسته با آنان رابطه برقرار کند.
به رشد همه جانبه ی دانش آموزان توجّه کند و رشد آنان را در تمام ابعاد تسهيل نماید.
به دانش آموزان خود درس زندگی و چگونه زيستن را ياد دهد و آنان را با مهارت های زندگی، مهارت های اجتماعی و مهارت های ارتباطی آشنا کند.
سعی کند نيازهای دانش آموزان خود را بشناسد و به آنها پاسخ مناسب دهد.
انتظارهای خود را متناسب با توان های دانش آموزان تعديل کند.
اسامی دانش آموزان خود را حفظ کند و آنان را با احترام و با نام خطاب کند.
4- در گام چهارم، معلّم موفّق، کسی است که در ارتباط با تدریس و کلاس داری به وظايف خود به شرح زير آگاهی دارد و به آنها عمل می کند:
با تهیّه درس و با مطالعه و آمادگی قبلی سر کلاس حاضر شود.
با برنامه ریزی و مدیریت مناسب، از زمان کلاس به بهترین وجه استفاده و از اتلاف وقت جلوگیری کند.
در فرآیند تدریس، به جای توجّه به "محصول یادگیری" به "فرآیند یادگیری" توجّه داشته باشد.
برای تدریس اثربخش از مثال های واقعی و داستان های آموزنده مناسب استفاده کند.