Clicky

نمادهای استفاده شده در کتاب علوم اوّل ابتدایی

در هر فصل از کتاب بخش‌های مختلفی وجود دارند که با نمادهای مخصوص مشخص شده‌اند. این بخش‌ها و کاربرد آن‌ها عبارتند از:

هشدار: در بخش‌هایی از کتاب که از این عنوان استفاده شده، هدف اصلی کتاب، بیان برخی نکات بهداشتی یا ایمنی متناسب با موضوع آن فصل است. برای مثال دانش‌آموز باید نحوۀ استفادۀ درست از آب‌خوری مدرسه را از معلم یاد بگیرد.

نکتۀ تاریخی: در این قسمت، با توجه به فرهنگ ایرانی-اسلامی، نکاتی تاریخی متناسب با موضوع درس بیان می‌شود. به عنوان مثال، در درس نهم “زمین، خانۀ خاکی ما” دانش‌آموز یاد می‌گیرد که ارگ بم، یکی از بزرگترین بناهای خاکی جهان است.

شگفتی‌های آفرینش: معلم در این قسمت متناسب با موضوع درس، دانش‌آموز را با خالق هستی و شگفتی‌های جهان خلقت آشنا می‌کند.

فعالیت‌های خارج از کلاس: در این بخش، دانش‌آموز باید آموخته‌های خود را در موقعیت‌های خارج از کلاس به کار بگیرد، تا تجربه‌های فردی و گروهی بیشتری را کسب کند. مثلا در درس “از خانه تا مدرسه” از دانش‌آموز خواسته می‌شود که فرفره یا بادبادک بسازد و آن را به کلاس بیاورد.

کار و فناوری: در قسمت‌هایی که تحت عنوان کار و فناوری مشخص می‌شوند، دانش‌آموزان با مشاغل مرتبط با هر یک از موضوعات درسی آشنا می‌شوند.

آداب و مهارت‌های زندگی: هدف از طراحی این قسمت، آشنا کردن دانش‌آموزان با آداب و رسوم جامعه و کسب مهارت‌های مورد نیاز برای زندگی است.

علم و زندگی: در این قسمت دانش‌آموزان یاد می‌گیرند که چطور آموخته‌های خود را در درس علوم، در زندگی روزمره به کار ببرند. برای مثال در درس دهم تحت عنوان “در اطراف ما هوا وجود دارد”، از دانش‌آموز خواسته می‌شود به نحوۀ کار جارو برقی فکر کند و آن را توضیح دهد.

در اختیار شما: در این بخش معلمان می‌توانند با صلاحدید خود و بر حسب نیازهای دانش‌آموزان، فعالیت‌هایی را برای یادگیری هر چه بیشتر آن‌ها طراحی کنند.

ایستگاه تفکر: هدف از بخش ایستگاه تفکر، آشنا کردن دانش‌آموزان با ابعاد مختلف تفکر است.

 البته تمامی این بخش‌ها در هر فصل کتاب مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، بلکه متناسب با موضوع آن فصل برخی از موارد به کار گرفته می‌شوند.

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده

دسته بندی ها

جستجو در مقالات

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید