دسته‌بندی نشده

1 معلّم موفّق

معلّم موفّق

همه ی معلّمان به عنوان الگو و قهرمان دانش آموزان محسوب می شوند و حتّی گاهی ملاحظه میشود رفتار معلّم، منش معلّم، صدای معلم، نفوذ نگاه و چهره ی او  نقشي بسيار مهمّ در رشد و تربیّت همه جانبه ی دانش آموزان ايفا می کنند.

بديهی اســت ما معلّمان، چه بخواهيم و چه نخواهيم، نخست زير نظر خداوند سبحان و سپس زير نظر دانش آموزان و دانشجويان مان قرار داريم و آنان از طريق الگو برداری و همانندسازی از ما ياد میگیرند و ما را الگوی خود قرار می دهند.

بدون شـک، دانش آموزان، بيشتر تمايل دارند خود را با معلّمان موفّق و محبوب، همانند سازی کنند؛ در نتيجه قبل از «درس شيرين رياضی»، «معلّم شيرين رياضی» مطرح است! 
معلّمی، کار عشق است و عشق است که حرکت می آفریند و هر که عاشق باشد، معلّم میشود.

با اندک تأمّل در زندگي معلّمان و استادان موفّق تاريخ، نقش ها و وظايف و ویژگی هایی به شــرح زير مشخّص و شناسايي مي شوند.

 

1- در گام نخست، معلّم موفّق، کسی است که به نقش های خود به شرح زير آگاهی دارد و به آنها عمل می کند:

  • در نقش يک معلّم، مدرّس و یاد دهنده
  • در نقش يک الگوي انسان سازي
  • در نقش يک فرد متخصّص و حرفه ای 
  • در نقش يک متعلّم و يادگيرنده 

2- در گام دوم، معلّم موفّق، کسی است که به وظايف خود به شرح زير آگاهی دارد و به آنها عمل می کند:

  • قادر به شناخت و دانش های لازم، مانند روانشناسی، تعليم و تربيّت، روش های تدريس، روش های اصلاح رفتار و نظاير آن 
  • عاشق و علاقه مند به شغل معلّمی
  • آگاه به اصول و مبانی تعليم و تربيّت 

3- در گام سوم، معلّم موفّق، کسی است که در ارتباط با دانش آموزان به وظايف خود به شرح زير آگاهی دارد و به آنها عمل می کند:

  • دانش آموزان خود را دوست داشته باشد و به نحوي شايسته با آنان رابطه برقرار کند.
  • به رشد همه جانبه ی دانش آموزان توجّه کند و رشد آنان را در تمام ابعاد تسهيل نماید.
  • به دانش آموزان خود درس زندگی و چگونه زيستن را ياد  دهد و آنان را با مهارت های زندگی، مهارت های اجتماعی و مهارت های ارتباطی آشنا کند. 
  • سعی کند نيازهای دانش آموزان خود را بشناسد و به آنها پاسخ مناسب دهد.
  • انتظارهای خود را متناسب با توان های دانش آموزان تعديل کند.
  •  اسامی دانش آموزان خود را حفظ کند و آنان را با احترام و با نام خطاب کند.

4- در گام چهارم، معلّم موفّق، کسی است که در ارتباط با تدریس و کلاس داری به وظايف خود به شرح زير آگاهی دارد و به آنها عمل می کند:

  • با تهیّه درس و با مطالعه و آمادگی قبلی سر کلاس حاضر  شود.
  • با برنامه ریزی و مدیریت مناسب، از زمان کلاس به بهترین وجه استفاده  و از اتلاف وقت جلوگیری کند.
  • در فرآیند تدریس، به جای توجّه به “محصول یادگیری” به “فرآیند یادگیری” توجّه داشته باشد.
  • برای تدریس اثربخش از مثال های واقعی و داستان های آموزنده مناسب استفاده کند.
  •  
معلّم موفّق

چرا باید یک معلّم موفّق شویم؟

معلّم موفّق نه‌ تنها یک هدف شخصی، بلکه یک رسالت اجتماعی است. معلّم موفّق کسی است که آینده‌سازان جامعه را پرورش می‌دهد، نه صرفاً انتقال‌دهنده اطلاعات، بلکه الهام‌بخش، راهنما و الگوی رفتاری برای نسل بعدی. وقتی معلّم موفّق شود، تأثیرش تنها محدود به کلاس درس نیست، بلکه در زندگی دانش‌آموزان و مسیر آینده آن‌ها نیز نمایان می‌شود.

 معلّم موفّق قادر است استعدادهای پنهان را شکوفا کند، اعتمادبه‌نفس بسازد و انگیزه یادگیری را در دل دانش‌آموزان زنده نگه دارد. جامعه‌ای که معلّم موفّق دارد، آینده‌ای روشن‌تر و پایدارتر خواهد داشت. زیرا این معلمان هستند که مهارت‌های فکری، اجتماعی و اخلاقی را در فرزندان این مرز و بوم نهادینه می‌کنند.

از سوی دیگر، معلمی که به موفقیت دست می‌یابد، احساس رضایت و معنا درونی را تجربه می‌کند. او شاهد رشد شاگردان خود است و می‌داند که نقشی اساسی در این مسیر داشته است. این حس افتخار و تأثیرگذاری، یکی از انگیزه‌های عمیق انسان برای پیشرفت است.

در دنیای امروز که آموزش نقش حیاتی‌تری نسبت به گذشته دارد، موفقیت در حرفه معلمی به معنای کمک به پیشرفت جامعه، تقویت بنیان‌های فکری نسل جدید و ساختن آینده‌ای بهتر است. بنابراین، باید برای موفق شدن در این حرفه تلاش کرد؛ چون دنیایی که می‌خواهیم بسازیم، از کلاس درس آغاز می‌شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *